Biserica de lemn din Călinești – Căeni Călinești
path
Caută cazare în:
pixel
box
Călinești:
Cazare Călinești
Restaurante Călinești
Sali de conferinta Călinești
box
pixel
box
Despre Călinești:
Despre Călinești
Obiective turistice Călinești
Evenimente turistice si agrement Călinești
Poze Călinești
Harta Călinești

Paște 2025 Călinești
Crăciun 2024 Călinești
Revelion 2025 Călinești
box
pixel
box
Cazare judetul Maramureș:
Cazare Baia Mare
Cazare Baia Sprie
Cazare Băiuț
Cazare Bârsana
Cazare Blidari
Cazare Bogdan Vodă
Cazare Borșa
Cazare Botiza
Cazare Budești
Cazare Călinești
Cazare Cărbunari
Cazare Cavnic
Cazare Cernești
Cazare Cetățele
Cazare Chiuzbaia
Cazare Cicârlău
Cazare Copalnic-Mănăștur
Cazare Dănești
Cazare Desești
Cazare Dumbrăvița
Cazare Fărcașa
Cazare Fîntînele
Cazare Firiza
Cazare Giulești
Cazare Glod
Cazare Groșii Țibleșului
Cazare Ieud
Cazare Lãpușel
Cazare Leordina
Cazare Mogoșa
Cazare Moisei
Cazare Ocna Șugatag
Cazare Oncești
Cazare Petrova
Cazare Poienile Izei
Cazare Recea
Cazare Remetea Chioarului
Cazare Rohia
Cazare Rona de Jos
Cazare Rona de Sus
Cazare Rozavlea
Cazare Ruscova
Cazare Săcălășeni
Cazare Săcel
Cazare Sălistea de Sus
Cazare Săpânța
Cazare Sarasău
Cazare Satulung
Cazare Seini
Cazare Șieu
Cazare Sighetu Marmației
Cazare Strâmtura
Cazare Suciu de Sus
Cazare Surdești
Cazare Târgu Lăpuș
Cazare Tăuții de Sus
Cazare Tăuții-Măgherăuș
Cazare Tisa
Cazare Vadu Izei
Cazare Văleni
Cazare Vișeu de Jos
Cazare Vișeu de Sus

box

Biserica de lemn din Călinești – Căeni

Biserica din Călinești–Josani (Căeni) a fost ridicată în 1663 și poartă hramul „Nașterea Maicii Domnului”. Este construită din lemn de stejar și a fost lărgită în sec. XIX cu mai bine de 3 metri, înspre nord (se recunoaște operația și datorită faptului că adaosurile sunt din lemn de brad ceea ce conferă o curioasă asimetrie ansamblului). Tot atunci, probabil, i s-a adăugat și pridvorul pe latura sud.

Interiorul conține un valoros ansamblu de picturi murale din 1754, realizate de Alexandru Ponehalschi. Întîlnim aici, în formă restrînsă și simplificată din cauza dimensiunilor reduse ale bisericii, toate caracteristicile stilului lui Ponehalski: programul iconografic, aceleași tipuri de compoziții ale ansamblului cât și ale scenelor, modul de a construi personajele și figurile. Tratarea este însă mai schematică și mai seacă aici, față de lucrările ulterioare.

Faptul că biserica era de dimensiuni reduse a impus împărțirea spațiului de pictat în scene mici și o simplificare a redării picturale. Suprafețele sunt mai puțin vibrate, iar motivele decorative cu greu își pot face loc.

Din această cauză stilul pare sec, personajele fiind reduse aproape numai la conturarea siluetelor și a faldurilor prin desen. Totuși, acest stil aproape schematic în detalii este suplinit de interesul pentru organizările spațiale destul de savante, bazate când pe simetrie, când pe alternanță și simetrie inversă, când pe o succesiune filmică a episoadelor, desfășurate în friză.

Fundalurile cuprind arhitecturi variate ca dimensiuni și orientare, contribuind totodată la despărțirea scenelor și ritmarea compozițiilor. Clădirile sunt simple și prezentate de cele mai multe ori izolat sau într-o simplă juxtapunere; apar elemente inspirate din arhitectura locală, case și turnuri cu acoperișuri înalte, în două ape, din șindrilă.

n ciuda mijloacelor restrînse de exprimare, câteva figuri se disting prin reușita reprezentării. De o deosebită valoare sunt încercările de a caracteriza starea psihologică a fecioarelor nebune: poziția ușor diferențiată a capetelor înclinate trist, ochii închiși sau privind în gol, brațele încrucișate pe piept în semn de resemnare.

O altă figură de o frumusețe senină este aceea a lui Dumnezeu- Tatăl, care privește blând în jos, cu ochii foarte mari și expresivi, cu pleoapa superioară subliniată de un fin contur alb. De asemenea sunt de remarcat personajele din scena Iisus eliberează femeia adulteră cu chipurile vibrate de puternice blicuri albe.

Unele elemente introduse în pictură sînt inspirate din realitatea locală, fapt caracteristic de altfel pentru mentalitatea veacului al xviii-lea: cămașa albă, țărănească, cu motive alese, a lui Iisus copil, năframa albă și șorțul purtat de „femeile lui Lameh”, furca înaltă din care toarce Eva, diferitele tipuri de pălării de modă apuseană ale soldaților din ciclul Patimilor, arhitecturile inspirate din turnurile bisericilor maramureșene.

În afara picturilor murale menționate mai sus biserica mai posedă câteva icoane de preț printre care amintim pe cea a Sf. Dumitru, realizată la sfârșitul secolului xviii, dar inspirată sau copiată după un original din secolul xvii.






Inapoi la Obiective turistice Călinești
Adauga obiectiv turistic in Călinești



Cazare Călinești - vezi lista completa hoteluri si pensiuni Călinești